Poleć znajomemu | Zaloguj się
Wykonywana usługa
Miasto
Województwo
Preferowana marka
Gdzie ?
Promień

Porady - Regulacja i sprawdzenie luzów zaworowych

Wpisz poniżej dowolną frazę/temat, który Cię interesuje.

 


Ciepło wyprodukowane w silniku powoduje rozszerzanie się i kurczenie wewnętrznych elementów silnika. Podczas nagrzewania silnika, odpowiedni luz zaworowy jest niezbędny do optymalnej pracy silnika.

 

Silniki są wykonane z różnych materiałów, oraz metali. Każdy materiał rozszerza się w innym stopniu, a różne elementy silnika wystawione są w różnym stopniu na działanie ciepła. Silniki projektowane są biorąc pod uwagę powyższe czynniki i dlatego, pomiędzy poszczególnymi elementami silników, zostawiana jest odpowiednio duża przerwa, tak aby mogły one pracować i obracać się.

 

 Aby uniknąć przedwczesnego zużycia wewnętrznych elementów silnika, niezbędne jest utrzymanie odpowiedniego luzu zaworowego. Nieprawidłowy luz zaworowy może doprowadzić do uszkodzenia zaworu wlotowego i wylotowego, co z kolei może doprowadzić do problemów z silnikiem, problemem z prowadzeniem pojazdu, oraz zwiększoną emisją spalin.

 

Zalecany okres pomiędzy sprawdzaniem luzu zaworowego różni się w zależności od producenta. Aby sprawdzić i wyregulować luz zaworowy, należy usunąć osłonę zaworów, obrócić silnik ręcznie, a następnie zmierzyć i wyregulować każdy luz zaworowy.

 

Aby zapewnić trwałość i prawidłowe działanie zaworów, niezbędny jest Sprawdzenie luzów zaworowychodpowiedni luz tych elementów. Skrajne przypadki, takie jak niewystarczający luz, lub jego brak może spowodować nagrzewanie się zaworu, oraz nieszczelność. Z drugiej strony, zawór ze zbyt dużym luzem może szybciej się zużywać i wydawać głośny dźwięk. Zbyt duży, lub zbyt mały  luz może powodować kiepską pracę silnika, lub jego uszkodzenie.

 

Sprawdzanie luzu zaworowego może być standardową czynnością konserwacyjną. W większości nowoczesnych pojazdów, regulacja luzu zaworowego dokonuje się automatycznie dzięki konstrukcji mechanizmu rozrządu zaworowego (a konkretnie dzięki podnośnikowi hydraulicznemu).

 

Regulacja zaworów ma na celu doprowadzenie luzu pomiędzy końcówką trzpienia zaworu a garbem krzywki wałka rozrządu/dźwigienką zaworową do wartości ustalonych przez producenta silnika. Obracający się wał rozrządu naciska na trzpień zaworu bezpośrednio, lub przy użyciu dźwigni takich jak dźwigienka zaworowa, aby otworzyć zawory w komorze spalania w odpowiednim momencie. Zawory zamykane są automatycznie, dzięki sprężynie zaworowej.

 

Jeżeli luz zaworowy jest zbyt mały, zawory nigdy się w pełni nie zamkną, co zaowocuje nadpaleniem części powierzchni zaworów, a w efekcie przerwy zapłonu silnika. Jeżeli zawory są zbyt ciasno spasowane, mogą wystąpić także problemy z prowadzeniem pojazdu, przy zimnym, rozgrzanym silniku, lub w obu przypadkach. Jeśli natomiast luz zaworowy będzie zbyt duży, silnik będzie pracował głośno, a w efekcie dojdzie do uszkodzenia garbów krzywki, dźwigienek zaworowych (jeżeli pojazd został w nie wyposażone), a nawet końcówek samych zaworów.