Poleć znajomemu | Zaloguj się
Wykonywana usługa
Miasto
Województwo
Preferowana marka
Gdzie ?
Promień

Porady - Jakie powinno być ciśnienie w oponach?

Wpisz poniżej dowolną frazę/temat, który Cię interesuje.

 


To zależy od samochodu, sposobu jego użytkowania, obciążenia, wielkości opon, a także od preferencji kierowcy i pasażerów (jazda ekonomiczna lub wygodna).


Każdy producent podaje zalecane ciśnienie w oponach. Najczęściej w samochodach osobowych jest ono pomiędzy 1,8 i 2,2 bara. Dla samochodów terenowych czy typu SUV, z uwagi na większe obciążenie, zaleca się ciśnienie wyższe o 0,5 - 0,8 bara. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że zalecanie ciśnienie w przednich i tylnych oponach może nieco się różnić.
Kolo - opona i felga
Ciśnienie opony wpływa przede wszystkim na jej żywotność
. Zbyt wysokie ciśnienie powoduje nadmierne zużywanie się bieżnika w części środkowej opony. Natomiast przy zbyt niskim ciśnieniu szybciej zużywa się bieżnik na zewnątrz opony oraz pojawia się ciemniejszy pas na całym obwodzie, który jest skutkiem przegrzania nadmiernie uginającej się opony.

Zalecane przez producentów ciśnienie jest zwykle najlepsze i warto się do tego zalecenia stosować. Jednak zdarza się, że nie jest ono optymalne w konkretnym przypadku. Zwiększenie ciśnienia spowoduje mniejsze tarcie opon, przez co zmniejszy się lekko zużycie paliwa. Z drugiej strony opony staną się twardsze, co wpłynie negatywnie na komfort jazdy.

Ciśnienie powinno być również dostosowane do obciążenia samochodu. W przypadku pełnego załadowania samochodu lub jeżeli samochód ciągnie przyczepę czy holuje inny pojazd warto zwiększyć ciśnienie w oponach, szczególnie tylnych. Jednak nie wolno przekraczać maksymalnego ciśnienia, które podane jest na każdej oponie. Użycie większego ciśnienia wpłynie na bezpieczeństwo, gdyż zwiększy się ryzyko zniszczenia opony w przypadku napotkania nierówności na drodze.

Każda opona powoli traci powietrze
(do 0,03 bara w ciągu miesiąca). Dlatego należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach, najlepiej co miesiąc oraz przed każdą dłuższą podróżą. Warto pamiętać również o kole zapasowym. Jeżeli spadek ciśnienia następuje szybciej, prawdopodobnie oznacza to, że jest nieszczelność między felgą i oponą.

Ciśnienie powinno być sprawdzane przy zimnych oponach, najlepiej rano. Jazda sprawia, że opony nagrzewają się a ciśnienie powietrza rośnie. Sprawdzając ciśnienie natychmiast po zakończonej jeździe przy nagrzanych oponach ciśnienie będzie zawyżone o kilka dziesiątych bara.

Na ciśnienie w oponach wpływ ma także temperatura otoczenia. Wysoka temperatura podnosi ciśnienie a niska je obniża. Dlatego też zimą można nieco dopompować opony aby zrekompensować spadek ciśnienia.